Inlärda beteenden

Och vishet och men som kommer av detta.

Har ni tänkt på hur mycket konstigheter man har för sig bara för att man är uppfostrad/lärd sen barnsben att göra så?

Jag väntar t ex alltid minst en timme innan jag badar.

Jag försöker, så långt min frusna kropp klarar av, att Frysa in vintern.
Att Svettas in våren har jag INGA problem med... jag fryser då också.

Jag klär på mig enligt omlott och lager på lagerprincipen.
Så det inte blir några glipor någonstans.
(linnet över långkalsongerna, stoppa in och släta till noga. Nästa lager... osv)

Det finns en massa saker man blir lärd som barn och som bara följer med.
Jag insåg häromdagen att en sån sak faktiskt har gett mig men och problem som vuxen.

Låt mig förklara.
När jag var liten och det blev kväll påbörjades samma ritual/rutin som, tror jag, många har.
1. kvällsfika
2. hoppa i pyamas, borsta tänder.
3. Kissa och hopp i säng.

Denna rutin och ritual har även jag använt mig av på mina barn.

Men.. jag tog väl min lilla tid på mig när jag skulle kissa....
Filofiserade och pillade navelludd, kan jag tänka.
Vid sådana tillfällen förmanade min mormor mig lite (vi var ju flera som skulle nattas)
- Men kissa nu då!...... vänta lite.....
Och så vred hon på kranen lite i handfatet. Sådär så det strilade lite.
Och som på beställning blev jag kissnödig och så var det klart.

Behändigt litet trick kan man tycka.

MEN 
Så kommer vi då till det där MEN-et.
Jag kom på det bara häromdagen efter ett helt vuxenliv av "bekymmer".
Jag kan nämligen inte vara i närheten av rinnande vatten utan att bli kissnödig.
DET ÄR HELT HOPPLÖST!
Kommer ni ihåg då någon gång på 80-talet när det var så populärt att ha en liten fontän inne?
En liten sak som porlade vatten.. det var ju så bra för klimatet och luftfuktigheten.
MEN DET GICK JU INTE! 
Jag är ju programmerad att bli kissnödig sen barnsben! 
Vätskebristen var ett faktum.
Inga Knipövningar i världen kunde råda bot på detta, jodå... jag har provat många.
 
Även i vardagen kan det ställa till det lite.
När tvättstugan ligger en bit bort och man inte vill gå på tvättstugetoaletten.
(Starta maskinen det sista du gör och spring)

När man är ute på gården och ska vattna.
(Ja ja... lite rutin har man väl... jag gör det INNAN. Försäkerhetsskullkissar)

När man går i skogen och passerar en bäck...

När man är JÄTTEKLADDIG om händerna och ..... 

Ja jag kan ge OÄNDLIGT många exempel och jag tror inte att jag är helt ensam om dem.

Och när jag började fundera på det kom det fler och fler saker som jag insåg att jag gjorde, som man säger, av födsel och ohejdad vana.

Nåja.. 
Nu är jag ju som jag blev, och det är väl som det är det med :D.

 





 
 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

TACK 💞

Det är inte lätt....

Det här med telefoner...