Liten rulltårta kan stjälpa stort....

Dotterns klass har julförsäljning i morgon.
Har fått i uppgift att baka pepparkaksrulltårta med saffranskvarg som fyllning och kokostoppsrenar med chokladhorn och non-stop-nosar.
Inget konstigt med det.. alla föräldrar skulle baka samma sak.

Jag vill bara börja med att säga en sak.
Jag anser mig inte vara tappad bakom spisen.... i vanliga fall.
Jag tycker det är roligt och provar mycket, ofta och gärna på ett och annat recept.

Fast jag ska väl ärligt erkänna att just rulltårta har jag aldrig gjort.
Men hur svårt kan det va??
Man bakar en tunn liten tårtbottenplatta...ungefär...gräddar...vänder upp den på sockrat papper....stryker på sylt och grädde när den svalnat lite och så bara ruuullar man ihop den lite snyggt.. Voila!!!!

Lätt??
Mja.. borde vara.
Min rulltårta, när jag gjort efter konstens alla regler....
(tog till och med ner lilla mamma för att få tips och goda ideer)
Min "rulltårta" såg mer ut som om den använts som tillhygge i ett slagsmål.
Sprucken, platt och svårt skadad var den.. den blödde ut gul kvargfyllning både här och där.
Aptitlig... knappast!!!

Kokostopparna tänker jag inte ens gå in på..
Jag kan bara informera om att de liknade varken renar, fick chokladhorn eller nosar.
Jaaha.. vad göra nuuu då???
Min kok-konst-själ har fått sig en knäck... 
BRUTEN är min Bakningsstolthets innersta ...
 ( ja.. ni vet vad jag menar..)
Jag blev på ren svenska SKITSUR!!!!!!

Jag ringde helt sonika till Förtjusande förälder M i föräldragruppen och erkände mina tillkortakommanden och när jag nu städat bort katastrofen, varit och köpt mer ägg, vilat och ätit middag..vilat lite till.
Nu blir det kaffe och bakning av saffransbullar.
DET kan jag i alla fall.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

TACK 💞

Det är inte lätt....

Det här med telefoner...