50 nyanser av......

Pank.

Nu har jag varit duktig och betalat räkningarna.
Igen.
Av det kan man dra slutsatsen att jag åtminstone är duktig EN gång i månaden. :D

Så nu är man inte rik direkt.
Men.. det är inte särskilt synd om mig heller..
Jag är sådär laaagom pank.

Att vara pank behöver inte, som jag ser det, betyda att man inte har en endaste liten krona att skramla med.
Att man står på RUINENS brant och räkningarna hotar att knuffa ner en..
Att paniken lyser i ögonen och kallsvetten bryter ut för att man inte är RIKTIGT hundraprocentigt säker på att man räknat rätt på KRONAN när man står i kassan på affären och väntar på saldot.
Nää.. det finns mååånga nyanser av pank.

Såklart.. Är man så pank så man riskerar att hundarna pinkar på en..
DÅ är det illa. Då äger man inte ens 2 kronor som man kan skramla med i fickan.

Man kan vara pank på så sätt att man inte kan avvara en endaste krona till annat än det ABSOLUT nödvändigaste. DET är trist...

Sen kan man vara lagom pank.
Jag har ju haft  lite ofrivillig ledighet så pengarna har ju inte samlats på hög.
Det har varit sommar och varmt och man måste ibland se till "Äsch.. klaart vi ska..." och unna sig det där lilla extra. Man blir lite "Mañana" på sommar.
Nu är "semestern" slut och jag måste börja tänka sådär Förnuftigt igen..

Men jag är ganska nöjd ändå.
Vi har unnat oss lite jag och dottern.
Myst tillsammans och på varsitt håll.

Nu har skolan börjat.
Jag börjar jobba den 2 sept.

Jag har den avfrostade frysen näästan full med nääästan alla bär jag ville ha.
Det trillar väl in lite älgkött framöver..mest troligt.. så köttbullarna till jul är räddade :D
Potatisen ska upp.
Det finns mat lite överallt så jag kan nog prova en hel del fler recept.
Fattas svamp men.. det blir om det blir.

Så jag har till det nödvändigaste.. Mat och potatis och lite annat.
Jag har inte till en krogrunda... jo.. det skulle jag ju kunna iof... alkoholfritt är ju inte jättedyrt...
Jaa.. då var det inte synd om min där heller.... om jag skulle känna för det... tveksamt men ... ifall...

Hmm.... mjaa.. jag kan INTE köpa frysen just nu...
DÄR har jag ett inte i alla fall..
Och jag kan INTE gå och shoppa en massa kläder till mig...
(tack och lov.. såg INGET jag ville ha när vi var iväg och shoppade till lilla fröken)
Det blir INTE en helservice eller en titt på den icke fungerande AC:n på lilla Glenn heller.. han får nöja sig med en skvätt olja och så..  och nya vinterdäck framöver.
Och det gör inte heller så mycket. AC:n kommer väl MEST troligt inte att bli sliten på resten av året... direkt.

Så.. just nu känns det ganska bra att vara just LAGOM pank.
Skolan har börjat.... jag börjar jobba...
Tillbaka till ordningen :D

Den underbara Hösten är här.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

TACK 💞

Det är inte lätt....

Det här med telefoner...