Tropiskt klimat och det som följer med....

Vaarmt...
Klagar inte... solen skiner och det är varmt och skönt.
Men solen är inte att leka med i år.
Fick göra en akut omplantering/flytt på en del av mina kryddplantor.
De hade inte längre en hälsosam frodigt grön färg...såg mer ut som de hamnat under ett förstoringsglas.
Nu hoppas jag att de hämtar sig i skuggan istället.

Och så var det det där med flygfäna.. de randiga främst.
Eftersom de i år verkar vara ovanligt stora och lurviga...det är nog värmen... de är STÖRRE..
nästan muterade, jag tyckte till och med jag såg ett par extra antenner på en.
De kanske till och med var extra långa huggtänder som den hyttade åt mig med.. hmm.. nåja.
Jag är inte militant-mosa-vid-ögonkontakt-anti.. jag tycker bara de ska göra det de är till för..
fluffa runt från blomma till blomma och pollinera, göra honung, sånt..
Det finns ingen anledning, tycker jag, att bli aggressiv mot de som köper sin honung på affär...i burk.

Jag tänkte i alla fall mota de otrevliga små sakerna innan de kom in.
En sorts fredsbevarande handling - de kommer inte in - jag behöver inte ta ihjäl dem.
Så jag letade fram en förpackning myggnät/självhäftande kardborreband.

Och jag säger bara det......

Jag har ju gått på kurs...i ett år straxt.....jag har lärt mig Aaaandas... att inte låta adrenalin och ilska lura mig till oförståndiga saker.
Nääe.. jag har nästan nått Nirvana inom Ooooohhhh...ja-eeee-så-luugn......
(notera NÄSTAN)
Jag stod i alla fall onormalt länge på en pall och pillade lös pappret från den självhäftande remsan.
Det lossnade i små, små yttepyttekonfettistora bitar.
Som fastnade i klisterkluttar som följt med på envisa ställen, som då fastnade på fingrarna......
Fingrarna som inte alls ville böja sig eller knåpa riktigt när jag ville.

Men jag pillade vidare medan jag inhalerade syre i kontrollerade former, i behärskad takt.
Överraskande långa och obcent fula ramsor formades under tiden i mitt huvud...
Alla innehåll de nedsättande kommentarer om mindre dyra "kvalitetsvaror" och fler svordomar och fula ord än jag visste att jag kunde.

Nåja.. :D Nu sitter remsorna där.
Eftersom jag ändå gnäller kan jag ju då avslöja att kvalitetsförpackningen bara innehåll en liten fönsterstor ruta med myggnät.
Men.. jag har ju gardiner..
Letade genast upp ett par spetslängder som jag kunde offra för en god sak.
Nu är de fastkletade i kardborrebandet och fungerar hyfsat bra.
Så nu ska jag ut i förrådet och ta fram det lilla parasollet.
Grannarna kommer tro att jag blivit tossig men nu ska mina pioner få parasoll innan de förvandlas till frityrcrisp.
Jo.. talade jag om att pionerna står på den SKUGGIGA sidan med "bara" morgonsol?

Ha en underbar dag och en skön helg :D


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

TACK 💞

Det är inte lätt....

Det här med telefoner...