Mitt tekniska jag och maskiner

Det är väl ingen hemlighet att jag inte är ultratekniskt lagd.
Jag är inte TOTALT borttappad men intresset är inte direkt sprudlande.
Jag TYCKER att det bara ska fungera.

Sen är det väl lite skillnad på maskiner och maskiner.
En Symaskin till exempel är ju en avancerad maskin och man kan förstå att det ibland blir lite tjorv.
Den blir mestadels förlåten.

Min diskmaskin och min hushållsassisten.. de små raringarna sitter på sina pidestaler och blir klappade på mest hela tiden. De sköter sig och fungerar.

En BIL... ja.. MIN åsikt är ju att den ska bara fungera. OM den vill nåt får den säga till..
Ett pip för olja.. Två för vatten.. bara ett förslag. Men med tanke på bensinpriset tycker jag att det är blygsamma och KLART rimliga krav.

När det kommer till telefoner... ja.. jag vet inte riktigt vad jag ska säga om dem.
Det har hänt att en och annan telefon som insett riktigt HUR otekniska jag kan vara har kastat sig i vattnet i rena självmordsförsök.
JO.. det är sant. En trådlös hemtelefon var riktigt desperat.. den kastade sig ner i toaletten samtidigt som jag råkade spola..
(jag städade samtidigt som jag pratade i telefonen, jag använde inte toaletten.... )

Sen har vi dammsugaren......
Man kan tycka att det inte finns nåt tjorv eller tekniskt på en dammsugare.
Man byter påse när den låter illa eller suger upp dåligt.

Mjaa.. idag fick jag lära mig nåt nytt.
Min mammas dammsugare flyttade hem till mig när hon inte kunde ha den längre.
Det är en jättefin (röd) med dammfilter och yckepyckeliten extra allergivänlig (äckeldyr) påse i.
Den är jättebra.
NU tänker jag inte gå in på hur länge den bott hos mig....
(det är alltså tillräckligt länge för att det ska bli pinsamt)
Men denna förträffliga maskin har på sistone börjat låta mer som en flygplansmotor (vi pratar jumbojet) än som en vän liten dammsugare.
Och jag har bytt påsar....
Och jag har bytt små filter....
Och jag har tittat i slangar och monterat isär och grejat...
Men NÄE... mer och mer illa har den låtit..
Och konstigt varm blir den med..... riktigt het runt motorn då...

IDAG när jag dammsugade blev jag mer frustrerad än vanligt, hade ont i huvudet.
Ingen hit att dammsuga md ett reaplan när man har huvudvärk..
Kanske därför som jag såg texten.. "Washable hepa..."
Hmmm... Washable... Tvättbart...
PIIIING..... det är nåt som är tvättbart däri ???!!!!
OCH DÄÄR... under en lucka som jag inte ens funderat på...
Fanns ett TILL filter.. ett tvättbart... inte så rent.... Gaaanska fullt filter...

Efter lite rengöring startade jag min lilla dammsugare igen...
Jag svär!!!! Jag kunde höra den dra efter andan!!!!!!
Så.. nu tjuter den inte lika illa och blir inte lika varm..
Den susar lite också nu.

Tänker inte fundera över hur det kan komma sig att just den här biten av mig bara inte finns..
Jag hanterar borrmaskiner och slipar på ett mycket bättre sätt..
(förutom när jag ska bygga nåt då.. min senaste skruvdragare/borrmaskin luktar konstigt brännt efter bokbordsbygget)

Jag kanske ska spinna vidare på det här och anmäla mina tjänster till ett produkttestarföretag..
GE MIG!!!! Håller det för min hantering... sätt en livstidsgaranti.......



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

TACK 💞

Det är inte lätt....

Det här med telefoner...