Jul i mitt hus.

Kombinerar nytta med nödvändighet.
Eftersom jag måste ta pauser när det är som roligast tar jag med mig mitt collegieblock och penna.
Det är faktiskt den bästa tiden på året att ha paus-och-vila-tvång.
Kanalerna svämmar formligen över av matlagningsprogram.
Det är lite OS i "Ohhh...jag gör den godaste maten-titta på MIG!!!"
Så när krafterna tar slut så ligger jag där, uppbäddad med mitt block.
Det är Gordon, Jamie, Leila, Ernst och lilla jag :D. Vi FROSSAR i julmat och recept.

Hittills har jag provat Gordons rostade ugspotatis med gurkmeja och chilli - Mmmmmm.. den behåller vi.
Jamie´s revben i Whiskymarinad testade jag förra året och.. nääe.. Den går bort. Det var inget för mig.
Har skrivit ner några recept från Leila men... mjaa.. det blir kanske inte så mycket efterrätter i jul.
Fast jag sparar hennes äppelkaka-recept. Det såg vansinnigt gott ut men byter ut hennes råkräm mot hemkokad vaniljkräm. 
Blir i slutändan lika gott men jag tycket bättre om när ägget blivit upphettat och kokt.
Från Ernst den lilla gullvippan har jag tagit senapsreceptet. Det bara måste jag prova i år. 
Förra året blev det het, söt senap och whiskysenap. Fast jag hade inte grädde i något av dem.
Ska bli lite skoj och prova ett nytt.

Annars blir det inga våldsamheter..
Julen är enligt mig ganska lång.
Det MÅSTE inte vara klart med AaAallt innan jul. 
Jag kanske hädar men.. jag kan äta Jansson på juldagen.....eller till och med på annandagen.
Bara jag får en slatt sill på julafton. Ja.. förutom skinkan då.
Så blir det lite hemköpt prinskorv, kalvsylta à la Mosters recept och så revben och köttbullar till lilla fröken.
Mormor stör på med ädelost, lyxskinka och pressylta som är hennes julspecial.

Blev ju en aning exalterad och fick plötsligt för mig att jag skulle..bara MÅSTE ha en kalkon till efterjul-nyår-nånting-sånt. 
Så jag baxade ner den miiinsta lilla kalkon jag kunde hitta i den jättestora frysdisken.
Den är på 4,5 kilo.
När jag sen kom  hem insåg jag mitt lilla misstag.
HUR I HEEELA FRIIIIDEN......hade jag tänkt nu???? 
Eländet skulle ju ligga i FRYSEN!!!!!
Gott om plats....ÄR DET VÄLDIGT ONT OM!!!!!
Mamman blev med jordgubbar och jag stuvade om tills fingrarna domnade.
Men den fick plats till slut.
När jag, OM jag någon dag blir OHYFSAT rik ska jag BANNE mig köpa mig en frysbox!
Min frys är för liten för mitt intresse!

Nej.. nu har jag inte riktigt tid med det här.
Vila idag blev en liten blogg.
Men jag har suttit stilla och nu känns huvudet en aning mer helt.
Nu blir det till att kamma till sig en aning och sen möta dottern på stan.
Förenar nytta med nöje när det sista ska göras.
Sen är julefriden här.

Önskar alla som tittar in en fridfull jul med bara rolig stress ;) och ett Gott Nytt..








Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

TACK 💞

Det är inte lätt....

Det här med telefoner...