P T U

Ibland behövs det inte så mycket.
Fick dill av bästa vännen M igår. - Blev barnsligt lycklig.
Stoppade in det i frysen idag, hackat och klart.
Jag tror det är en inbyggd ekorre i mig.
Det är som den tiden på året. Man börjar plocka in och skörda.
Fyller frysen inför vintern.....
(skulle vara lättare om den inte redan var full med.... frysklampar som kan vara bra att ha och... annat... vete gudarna vad det är i byttorna och påsarna lääängst in..)
Det är små plastlådor med okänt innehåll eftersom etiketterna trillat bort.
Och jag har inte riktigt varit på humör för bingomiddag.
- vill du ha den röööda lådan till middag idag?
Eller föredrar du den genomskinliga som har en trasig kant i locket?
-OJ då... var det soppbuljong....???? eller... kan det vara .... ?? näääe.. törs inte gissa..
Resultatet blir att de där lådorna puttas längre och längre in i frysen.
Och jag vill ju inte bara kasta dem..känns inte bra. SÅ kan man ju inte göra bara...
(tror det är en PTU = Post Traumatisk Uppfostringsskada)
Man kastar helt enkelt inte mat.
OM det nu är mat. Kan ju vara buljong eller nåt.
Ibland kan jag ju få för mig att jag ska vara så där VÄLDIGT huslig.
Som när jag skulle göra EGEN korv till jul.
Smeten till korven blev god, faktiskt.
Men så skulle den ju in i korven, skinnet (~huuuuuurv.....~ )
Och jag hade inget korvhorn. Men jag tänkte..
-Hur svårt kan det va..?? Man må väl kunna komma med en KREATIV lösning..
Så jag pillade upp korvskinnet (iiiiihhh) på en tratt och tryckte sedan smeten igenom tratten in i (urk...)
korvskinnet.
Och närkontakten.. och tiden..tror jag.. som det tog att få till det här gjorde så att jag fick lite nog av just korvskinnet.
För när jag då stod där och pillade och grejade för att få till såna där fiina korvar som en riktig matmamma gör så. Som Emils mamma i Lönneberga..så rart.
Så började jag ju fundera över maträtter.. och vad de gjordes av.. och så OBÖNHÖRLIGEN korvar... och korvskinn...
Och RIKTIGT korvskinn är ju gjort av.... tarm...
Någonstans där, tror jag, började jag också fundera över tarmars uppbyggnad... ludd... och så..
DET BLEV INGEN KORV SOM VAR HEMGJORD DEEET ÅRET!!!!!
Jag knödde in den i frysen där den låg tills bäst före datumet passerat med RÅGE.
DÅ kunde jag kasta den. För då är det mera tillåtet.
(TYPISK PTU)
I år tänkte jag satsa på typiska vinnare som blir uppätna FORT.
Guldkorn som man bara inte VILL vara utan.
BÄR och SVAMP.
En och annan liten fisk vill jag ju också ha så jag har en ursäkt att åka till skogs :D

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

TACK 💞

Det är inte lätt....

Det här med telefoner...