PIFF!!!! En uppenbarelse.

NU har jag börjat på en ny omgång Smärtskola/grupp/hantering/acceptans.. ja.. ni vet.
Sånt där klokt som jag har sååå svårt att lära mig.
I allt detta kloka som jag på tio veckor ska ta in....ingår bl a KBT.
Kognitiv Beteende Terapi...
DET är för att jag ska lära mig hur jag fungerar med mitt lätt Vrånga sinne.

SOM till exempel när jag vill göra något och min kropp säger:
-Mnääää..... inte just nu.... SEN... kanske... om ett år eller så...
Och jag då försöker Övertala den att ÄNDÅ PROVA göra som jag vill  och den i alla fall säger:
-Öhhhh.... TYP... NÄÄÄÄEEEE....
Normalt kan jag då försöka en tredje gång, lirka lite och med MILT VÅLD försöka få min trilska lekamen att förstå VEM SOM BESTÄMMER.........

Får jag då, TROTS, mina, som jag tycker, Mycket PEDAGOGISKA insatser ett gensvar som skulle göra vilken TRILSK TONÅRSREVOLT SOM HELST att se ut som en mild vårpust......

DÅÅÅÅÅ BLIR JAG AAAAAARG!!!!!!!
Vi pratar ilsken-tant-arg.... allvarligt m a o..

Och så bara GÖR jag det jag hade tänkt... eller PROVAR göra det jag tänkt... För det mesta BÖRJAR jag göra det jag tänkt.
För sen... gör det Ont....
Och så blir jag ääääännu argare..
För att det inte gick..
För att jag blev arg...
För att jag i ilskan INTE gjorde saken bättre...
För att det därför kommer ta äääännu längre tid innan jag kan göra NÅT skoj överhuvudtaget.

DETTA ska jag nu lära mig att hantera.

Och som ett första steg i allt det här kloka så började vi med en Russinövning...
Den går till så att man får ett Russin..
Som man ska FOKUSERA på, studera, begrunda, lukta och sen smaka på innan man äter upp det.
Jag har provat göra den förut och ... mjaa... jag var väl inte riktigt överens med upplägget, kan man säga...
Men.. skam den som ger sig.
Eftersom jag nu råkar vara en slatt allergisk mot just Russin.. så fick jag ett glas vatten.

JA.. men..så.. mitt i denna övning så bara.. PIFF!!!!..
Ljus bröt fram....Den STORA glödlampan gnistrade till...
JAG HAR FATTAT RUSSINÖVNINGEN!!!!!!
DET eeee ju så här.....
Lyssna nu på lilla Tanten...
Det är ju inte Russinet som är grejen..
Det är FOKUSERINGEN.

Jag gör ju i princip samma sak.. VARENDA morgon.
När jag är en liten aning Quasimodo... när jag HELST av allt inte ens tror att jag orkar lyfta på täcket.
När jag ÄNDÅ rakar lilla kroppen ur sängen..
DÅ.. då gör jag det ju... när jag kokar kaffe.

Jag KONCENTRERAR mig på att få vattnet i pannan...
Fokuserar på att komma ihåg hur många koppar jag hällt i, att det blir lika många skopor kaffe och att plattan är på (och RÄTT platta).
Står vid spisen... känner värmen från plattan.... doften från kaffet...lutar pannan mot spisfläkten och lyssnar på när det börjar puttra... hör hur det kokar upp... känner doften av kokt kaffe.... häller upp det och bara njuuuuuter av att sätta mig och sippa på kaffet medan jag gör en första haverikontroll på lilla kroppen.

Då har fokuseringen flyttats från "AJ-som-F--n"-delarna av min kropp ett tag och jag kan mera objektivt bedöma vad som eventuellt kan göras.

Så.. summa summarum efter första träffen..

Det här kan bli nåt :D

Vem vet... jag kanske till och med börjar med lite Yoga... meditation.. och.....
AAAooooooooommmmmmm........






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

TACK 💞

Det är inte lätt....

Det här med telefoner...